Sunday, October 19, 2008

خطوات ضبابية



(1)


رأيت نفسي على شاطئ البحر واقفًا على حبات الرمال الصفراء أنظر إلى صفحة الماء الأزرق التي تملأ الأفق أمامي، كان الوقت صباحا والسماء صافية، وكان بجواري مركب خشبي صغير بمجدافين، ونزلت إلى الماء وركبته وتحرك بي المركب إلى عرض البحر إلى أن توقف، فنزلت منه وحولي الماء في كل مكان، ووجدت نفسي على درجات سلم منحدر يؤدي لكهف أسفل الماء، تابعت خطواتي إلى أن رأيت قاعة متوسطة الحجم، في أحد أركانها حوض زجاجي ضخم أخفى الجدار بأكمله، وبداخل الحوض أسماك أخرى وفقاقيع تتحرك في حركة ناعمة، وكان هناك رجل وامرأة يجلسان بجانب هذا الجدار وعيونهما ملتصقة بذلك الحوض وحركة الفقاقيع والأسماك التي بداخله، تابعت خطواتي للداخل، موليا ظهري للحوض الزجاجي، ثم توقفت واستدرت مواجها له قبل أن أصل للجدار المقابل له بخطوات قليلة، وشعرت بحركة من خلفي فالتفت، فإذا بثلاث شبان أعمارهم متفاوتة وأعرفهم في الحقيقة، يتوجهون نحوي ويجذبوني برفق خطوة للوراء لكي أشكل معهم صفًا، ثم نظرت أمامي فإذا برجل يظهر من العدم، لم أرَ دخوله للكهف، ولم أرَ إلا ظهره وجلبابه الذي يرتديه، وتقدمنا بخطوات يسيرة، ثم كبّر فصلى بنا، فصليت معهم إلى أن أتممنا ركعتين خفيفتين، ومع بدء التفاتة السلام من الصلاة الأولى .. تبدد الحلم، واستيقظت!

5 comments:

HaNoDa said...

هههههههههه

كنت متأكده انه هيبقي حلم مش عارفه ليه ؟؟

بس الصياغه جميله جدا .والجو النفسي جميل من سمك وفقاقيع ..

يا خساره انا لو بحلم الحلم ده مكنتش هقوم من النوم ابدا.
***
وميرسي ان حضرنك حطيت لينك بلوجنا ..
سبقتني والله ..انا كنت ناويه احطه بس اتشغلت شويه ...

وان شاء الله ليا عوده لقراءه باقي البوستات

NODY said...

جميله اوى الحاله فى الاول
انا عشت معاها عالبحر
بس خفت ادخل الكهف :D

أحمد فضيض said...

أهلا بأصدقائنا العصافير
:P

@ hanoda

ما كان هيبقى حلم عشان مينفعش أنزل فجأة لكهف تحت الماء
:D

وأنا كتبت في موضوع قريب أني إن شاء الله هنزل أحلام حلمتها على شكل سلسلة، واللي زعلني برضه في الحلم ده أن خلص بسرعة كعادة كل أحلامي :D

وردك أسعدني :)


---

@nody

الحمد لله أني مخفتش ساعتها عشان لو خفت مكنتش هكمل نصف الحلم

:D

والشاطئ كان حلو أوي مش عارف ليه سسبته في الحلم وركبت المركب :D

وشكر على مرورك :)

DR_rana said...

@
ما كان هيبقى حلم عشان مينفعش أنزل فجأة لكهف تحت الماء
:D@

معدتش فى شئ مستحيل :D

حقيقى البوست جميل ورائع
وخصوصا تشبيهاته الرقيقه ولغته السلسه

بجد البلوج كله مميز

بالتوفيق دايما يا افندم :)

أحمد فضيض said...

@dr.rana

أغلب أحلامي التالية إن شاء الله مش هتكون رقيقة
^_^

والبلوج متميزة بحضورك .. فشكرا لزيارتك